ترک خود ارضایی | مشاوره و آموزش

مشاوره ترک خودارضایی ، تجربیات ترک خودارضایی ، عوارض خودارضایی ، بهترین روش های ترک خودارضایی

خود ارضایی

  • ۱۷:۴۸

خود ارضایی چیست؟ بررسی خودارضایی از سه دیدگاه علمی(پزشکی) ، روانشناسی و دین اسلام

خود ارضایی چیست؟

 

خودارضایی چیست؟

کلمه خودارضایی به زبان انگلیسی masturbating هست. خودارضایی یعنی با خود کاری کردن برای ارضا شدن جنسی ْ طوری که شخص خود را از لحاظ جنسی تحریک می کند .خودارضایی یعنی خود را ارضا کردن ، یعنی انسان با خود کاری کند که ارگاسم  (اوج شهوت)را تجربه کند. به بیان دیگر خودارضایی داشتن رابطه جنسی با خود هست. خودارضایی معمولا با دست و مالش انجام می شود. خودارضایی تعاریف دیگری هم دارد. مثلا خود را راضی کردن و ارضا کردن در زمینه های غیر جنسی ْ  اما به طور معمول خودارضایی در زمینه جنسی به کار می رود.بیشتر مذاهب دنیا خودارضایی را نوعی گناه می دانند. این در حالی هست که عده ای خودارضایی را امری طبیعی و بدون ضرر جلوه می دهند و حتی افراد را تشویق به این کار می کنند. امروزه ثابت شده که خودارضایی ْ مستعد تبدیل شدن به اعتیادی بدتر از اعتیاد به مواد مخدر هست. 

 

خودارضایی به انگلیسی

 

خودارضایی نام های دیگری دارد مانند جق زدنْ جلق  ْ استشها ْ استمنا که استمنا مربوط به خودارضایی مردان و استشها مربوط به خودارضایی زنان هست.استشهاء  به معنای خودارضایی زنان و دختران است، و آن دربرابر لفظ «استمنا» در مردان  استفاده می‌شود.استشها به بازی کردن دختران با خودشان گفته می شود ، تا جایی که به ارضا ختم شود .

در کتاب مشهور «دکتر برای همه» نوشته‌ی زنده‌یاد دکتر اسماعیل اژدری* این واژه ذیل موضوع «جلق» چنین تعریف شده است: «...البته پسر یا دختر در این‌مورد فرقی با هم ندارند زیرا هردو می‌توانند به این عمل مبادرت ورزند یعنی از راهِ غیرطبیعی از خود دفع شهوت کنند؛ منتهی خودارضایی  پسران را در این‌مورد استمناء بالیَد می‌گویند و خودارضایی دختران را استشهاء بالیَد، یعنی طلب شهوت‌کردن با دست.»

  

 

امروزه انسان بیشتر از هر زمان دیگری متوجه دنیای بیرون خود هست. دانش و فناوری های جدید ، تلویزیون ، اینترنت ، ماهواره ، موبایل های نسل جدید ، کار ، پول و ...

انچه از ان غافل شده دنیای درون خود هست. این باعث شده که انسان در زندگی راه اصلی خود را نبیند و دچار سردرگمی و حیرانی در زندگیش شود. دنیایی پر از اطلاعات و علم که انسان را از انچه که باید به ان بپردازد دور می کند و اینگونه هست که اعتیاد های نوظهوری در این عصر داریم.
امروزه اعتیاد انواع مختلفی پیدا کرده ْ اعتیاد به مواد مخدر ْ  مشروبات الکلی ْ قرص ها ْ اعتیاد به خوردن ْ اعتیاد به رابطه جنسی ْ اعتیاد به اینترنت ْ اعتیاد به پورنوگرافی و خودارضایی. آنچه که باعث می شود خودارضایی مستعد تبدیل به اعتیاد را داشته باشد ، ترشح مواد شیمیای نامتعادل در مغز انسان هست که این مواد در رابطه جنسی سالم به صورت متعادلی ترشح می شوند.
 
خودارضایی دختران

 

شروع خودارضایی می تواند به صورت آگاهانه و نا آگاهانه در سنین مختلف از کودکی تا نوجوانی باشد.  بسیاری  فکر می کنند که خودارضایی از سن بلوغ شروع می شود، در حالی شروع خودارضایی می توانددر دوران کودکی باشد . روانشناسان خودارضایی کودکان را جزئی از رشد انها می دانند که کودک بدن خود را میشناسد. آنچه مهم هست نحوه برخود والدین با کودک هست که می توانندبا رفتار مناسب  ادامه آن را متوقف کنند. خودارضایی  با تحریک و تهییج جنسی همراه هست و بعضی موارد فرد معتاد به خودارضایی ، به پورنوگرافی نیز اعتیاد دارد. فرد با دیدن عکس ْ فیلم و یا تصور ذهنی خود شهوت را طلب می کند و اقدام به خودارضایی می کند. فرایند خودارضایی مانند نوشیدن آب شور هست. عطش آفرین و سیری ناپذیر .

 

خودارضایی چگونه انجام می شود؟

 

خودارضایی  گاهی   با وسیله ای انجام  می گیرد؛گاهی  با نگاه به عکس ، تصاویر مبتذل ،  فیلمهای  مستهجن ،  افکار  شهوانی  ، رابطه تلفنی و یا چت با جنس مخالف و ...
 

ارگاسم

ارگاسم چیست؟ ارگاسم، یک احساس‌ گذرای حداکثر لذت است که با برخی تغییرات فیزیولوژیک در بدن همراه است. در مردان ارگاسم معمولا با انزال (خروج منی ) همراه است بنابراین تشخیص آن آسان است.

اما در زنان تشخیص ارگاسم گاهی کمی مشکل است. مرحله ارگاسم به صورت تخلیه ناگهانی فشاری که در مرحله برانگیختگی و کفه به وجود آمده درک می‌شود. ارگاسم لذت‌بخش‌ترین مرحله احساس جنسی است. در این مرحله انقباضات ریتمیک و ریفلاکسی در عضلات کف لگن و اطراف واژن، پرینه و مقعد و همین‌طور در رحم ایجاد می‌شود.

 

 

خود ارضایی از نظر  اسلام

 

 

 

غریزه جنسی منافاتی با معنویت ندارد.
در اسلام کوچکترین اشاره ای به پلیدی علاقه جنسی و آثار ناشی از آن نشده است. از نظر اسلام ، علاقه جنسی نه تنها با معنویت و روحانیت منافات ندارد ، بلکه جزء خوی و خلق انبیاء است . در حدیثی می خوانیم : " من اخلاق الانبیاء حب النساء ، رسول اکرم ( ص ) و ائمه اطهار ( ع ) طبق آثار و روایات فراوان که رسیده است، محبت و علاقه خود را به زن در کمال صراحت اظهار می کرده اند.

 
ارضای غریزه جنسی در چهارچوب ازدواج
آنها که دامان خود را (از آلوده‏شدن به بى‏عفتى) حفظ می ‏کنند ،تنها آمیزش جنسى با همسران و کنیزانشان دارند، که در بهره‏ گیرى از آنان ملامت نمى‏شوند ،و کسانى که غیر از این طریق را طلب کنند، تجاوزگرند! (مؤمنون،7ـ5)خود ارضایی ، استمنا یا استشها از نظر اسلام حرام و گناه است و در این جهت فرقی بین دختر و پسر نیست. قرآن کریم می‌فرماید: "هر کس از راهی، غیر از همسرش، شهوتش را دفع کند، از تجاوز کاران است [مومنون آیه هفت]

اسلام اصرار فراوانی دارد که محیط خانوادگی آمادگی کامل برای کامیابی زن و شوهر از یکدیگر داشته باشد ، زن‏ یا مردی که از این نظر کوتاهی کند مورد نکوهش صریح اسلام قرار گرفته است‏ ، اسلام اصرار فراوانی به خرج داده که محیط اجتماع بزرگ ، محیط کار و عمل‏ و فعالیت بوده و از هر نوع کامیابی جنسی در آن محیط خودداری شود ، فلسفه تحریم نظر بازی و تمتعات جنسی از غیر همسر قانونی ، و هم فلسفه حرمت خودآرائی و تبرج زن برای بیگانه همین است.
آیه 21 سوره روم «و من آیاته ان خلق لکم من انفسکم ازواجاً لتسکنوا الیها و جعل بینکم موده و رحمه؛ و از نشانه های او اینکه از (نوع)خودتان همسرانی برای شما آفرید تا بدان ها آرام گیرید، و میانتان دوستی و رحمت نهاد
این ایه پیوند زوجیت را یکی از نشانه های وجود خداوند ذکر می کند ، مودت و رحمت در این ایه چیزی متفاوت و فراتر از غریزه جنسی و شهوت است

میل سیری ناپذیر انسان
یکی از مختصات و امتیازات انسان از حیوانات این است که دو نوع میل‏ و تمنا در بشر ممکن است پیدا شود ، تمناهای صادق و تمناهای کاذب. تمناهای صادق همانها است که مقتضای طبیعت اصلی است ، در وجود هر انسانی طبیعت میل به صیانت ذات ، به قدرت و تسلط ، به امور جنسی ، به‏ غذا خوردن و امثال اینها هست ، هر یک از این میل ها هدف و حکمتی دارد ، بعلاوه همه اینها محدودند ولی همه اینها ممکن است زمینه یک تمنای کاذب‏ واقع شوند ، اشتهای کاذبی که افراد در مورد خوردنیها پیدا می‏کنند مشهور و معروف همه است.
در بعضی از میلها و غرائز که غریزه جنسی از آنها است این تمنا غالبا بصورت یک عطش روحی در می‏آید ، یعنی قناعت و پایان پذیری را در آن راه‏ نیست .
غریزه طبیعی را می‏توان اشباع کرد ، اما تمنای کاذب خصوصا اگر شکل عطش‏ روحی به خود بگیرد ، اشباع پذیر نیست
اشتباه کسانیکه برای جلوگیری از سرکوبی غرائز و به منظور رشد استعدادها ، رژیم اخلاق آزاد را باصطلاح پیشنهاد کردند ناشی از این است که این‏ تفاوت شگرف انسان و حیوان را نادیده گرفتند و به این جهت توجه نکردند که میل به بی نهایت در سرشت انسان نهفته است ، انسان چه در زمینه پول‏ و اقتصادیات ، چه در زمینه سیاست و حکومت و تسلط بر دیگران و چه در زمینه امور جنسی اگر زمینه مساعدی برای پیشروی ببیند در هیچ حدی توقف‏ نمی‏کند.

حکم خود ارضایی در اسلام
در اسلام هر چیزی در محدود‌ه خاص خودش تعریف می‌شود؛ مثلاً خوردن و آشامیدن که از عادی‌ترین نیازمندی‌های انسان است، به‌طور مطلق حلال نیست بلکه فقط غذاهایی که از مال پاک و غیرغصبی به‌دست آمده و هم‌چنین از نجاسات و آلودگی‌های ظاهری هم پاک باشد، به‌علاوه مثلاً از حیوانات حلال گوشت تهیه شده باشد و... جایز و حلال است.
لذت‌های جنسی هم همین‌طور؛ یعنی فقط در محدود‌ه خاص خود که همان ارتباط با همسر و در محیط خانواده باشد، تعریف شده و در این شرا‌ئط بسیار مطلوب حتی با ثواب اخروی همراه است؛ اما در خارج از این محدوده، از زشت‌ترین گناهان محسوب می‌شود و خود ارضایی هم جزو همین رفتارهای خارج از چارچوب است و جز گناهان کبیره بوده و حرام می باشد.

در خودارضایی ، نفس انسان در مرحله ای نیست که آرام گیرد ، بلکه با عطش سیری ناپذیری و طغیانی که به وجود می آورد، فرد را به سمت اعمال انحرافی می کشاند و انچنان قدرتمند می گردد که به فرد فرمان می دهد. این باعث از بین رفتن اعتماد به نفس و احساس بی ارادگی در فرد می شود. و در نهایت خود ارضایی سبب اشفتگی ، بی نظمی و خارج شدن از روال طبیعی در ارضای میل جنسی می گردد.

 

 

 

 

خود ارضایی از دید علمی و پزشکی

 

فرایند اعتیاد به خود ارضایی، تشنگی و نوشیدن آب شور

کسی که به خود ارضایی می پردازد به علت عدم رسیدن به ارامش روانی و کسب لذت جنسی کافی مجددا اقدام به خودارضایی می کند و وقتی تحریک صورت گرفت انقدر میل زیاد می شود که جلوگیری از خودارضایی بسیار سخت می شود. یا کسی که رابطه نا مشروع برقرار می کند دچار اعتیادی روانی به این موضوع می شود و می خواهد افراد مختلفی را تجربه کند تا بتواند به آرامش برسد و چون هیچگاه ارامش را بطور کامل درک نمی کند به دفعات و با افراد مختلف رابطه برقرار می کند و نمی تواند به ارامش روانی لازم برسد. در واقع اعتیادی پیدا می کند که هر چه رابطه های بیشتری برقرار می کند تشنه تر می شود و بیشتر به دنبال سکس می رود. مثل نوشیدن اب شور توسط ادم تشنه. هر چقدر اب شور بیشتری نوشیده شود عطش بیشتر شده و فرد احساس تشنگی بیشتری می نماید. این در مورد خودارضایی هم می باشد.


دلیل ایجاد مشکلات روانی و افسردگی 
کسی که خود ارضایی می کند لازم است در حین خود ارضایی خود را تحریک کند و بخشی از این تحریک ذهنی است. برای تحریک ذهنی لازم است به دیدن تصاویر شهوت انگیز یا فیلمهای شهوت انگیز بپردازد یا به افراد به دیده شهوت انگیز نگاه کند یا آنها را در خیال خود شهوت انگیز فرض کند. یعنی برای خود ارضایی باید گناهی مرتکب شود. از سوی دیگر کسی که به خود ارضایی روی آورد به کم آن قانع نخواهد شد و به تدریج دفعات خودارضایی  افزایش می یابد و فرد با هر محرک جنسی تمایل دارد خود ارضایی کند و لذت ببرد و نکته در اینجاست که علیرغم رسیدن به ارگاسم باز احساس ارامش روانی به سراغ او نمی اید و هنوز خود را نیازمند به تحریک جنسی و ارگاسمی دیگر می بیند. 
همین باعث افراط در خود ارضایی می شود و فرد بواسطه چنین امری از کار و زندگی دور شده و به تدریج دنبال شرایطی است که تنها باشد تا خود ارضایی کند. گوشه گیری از یکسو و نرسیدن به آن آرامشی که باید به دنبال عمل جنسی فرد از نظر روانی به آن برسد به مرور او را دچار خلقی افسرده می سازد و از لحاظ روانی دچار مشکلاتی می شود.

مهمترین عوارض خودارضایی  مضرات روانی آن و آسیبی است که به بنیان خانواده خواهد زد. 
بحثی که من دارم این است که بعنوان دلیل تراشی برای حرمت خودارضایی نباید مشتی چرندیات سر هم کرد و کاری کرد تا دین خراب شود. جوانی که سالهاست خودارضایی می کند و بعد از آن ازدواج کرده و به راحتی بچه دار می شود و کور و نابینا هم نمی شود و مجنون و ... هم نمی شود آیا باور به مسایل دینی خواهد داشت وقتی از نظر او سایر مسایل دینی نیز چون حرفهایی که در باب خود ارضایی گفته می شود بی پایه و اساس جلوه کند. اگر یک دلیل و فقط یک دلیل برای حرمت خود ارضایی بیاوریم ولی عقلانی و درست باشد بهتر است یا مشتی حرف بی سند و یا دروغ به عنوان دلیل حرمت بیاوریم. دوستان عزیز به مبنای منطقی احکام در کلام خداوند دقت کنند . شراب نیز حرام است ولی خداوند با کلام منطقی خویش می گوید در آن منافع و مضراتی وجود دارد ولی چون مضراتش بیشتر است نخورید. یعنی خداوند علت حرمت را بر مبنای مضرات شراب می گذارد و منافع انرا منکر نمی شود. امروز نیز علم پزشکی به این نتیجه رسیده که الکل یا شراب تاثیرات مثبتی بر متابولیسم بدن دارد ولی آثار مخربی هم بر کبد و مغز دارد و مصرف آن بیش از فایده ضرر دارد. در باب خود ارضایی هم همین است و علت حرمت آن نه مضرات جسمانی که مضرات روانی ان و آسیبی است که به بنیان خانواده خواهد زد. به مانند شراب می توان برای خود ارضایی فوایدی نیز در نظر گرفت ولی عوارض روانی و مضرات غیر جسمانی آن به گونه ای است که توصیه بر عدم انجام آن است. 

 

تاثیر خود ارضایی بر ازدواج

از سوی دیگر با ارضای جنسی در خود ارضایی تمایل فرد برای ازدواج و تشکیل خانواده کاهش می یابد به ویژه در شرایط جامعه ما که ازدواج سخت است. کسانی که به خود ارضایی می پردازند ترک آن برایشان بسیار سخت می شود و همین موضوع ایشان را بیشتر دچار مشکل می سازد. از یکسو احساس گناه می کنند و از سوی دیگر نمی توانند خود ارضایی نکنند و خود را نیازمند آن می بینند.
 

صرف بیان اینکه خود ارضایی عارضه جسمانی ندارد، دال بر تجویز خود ارضایی نیست

بر اساس برخی تحقیقات در جوامع غربی که به تجربه دریافته ام برای جامعه ما نیز قابل تطبیق است همه مردان و حدود 80 درصد زنان خود ارضایی را تجربه کرده اند و عمده افراد شناخت توانایی جنسی خویش را با خود ارضایی به دست اورده اند. و بر اساس همین تحقیقات مشخص شده است که خود ارضایی به مانند عمل جنسی طبیعی است و هیچگونه عارضه جسمانی ندارد. تمامی عوارضی هم که در جامعه ما در مورد خود ارضایی گفته شده نادرست است. دلیلی که باعث شده تا این عوارض وحشتناک برای خود ارضایی ساخته و پرداخته شود بحث حرمت شرعی این عمل می باشد و تمامی بحثی که در این زمینه می شود و اعتراضاتی که به من صورت می گیرد از این باب است که چون من گفته ام خود ارضایی عوارض جسمانی ندارد یعنی مجوز برای انجام آن صادر کرده ام و برخی از دوستان مسئولیت گناه آن را به گردن من انداخته و معتقدند که چون تاکید فراوانی بر این موضوع دارم جوانان را تشویق به انجام خود ارضایی نموده ام. در حالیکه اگر این دوستان دقت کنند و با مداقه در مطالبی که من نوشته ام دقت کنند خواهند دید من چنین توصیه ای نکرده ام و بارها بر گناه بودن خود ارضایی از نظر شرع نیز تاکید کرده ام.[1]

اعتیاد به خود ارضایی : 
اگر خودارضایی در فرد خارج از کنترل گردد و مثل بعضی افراد مدام مشغول انجام این عمل باشید ، مسلماٌ این سیکل محاسبه شده توسط بدن به هم خواهد خورد. آسیبهایی که بشما میزند بخاطر عدم دریافت کالری و از سوی دیگر سوزاندن کالری ذخیره شده بدن ، می تواند شدید باشد . لاغری و حتی چاقی مزمن برای شما به ارمغان بیاورد . یا کلاٌ هر اختلالی را در بدن شما تولید کند . به اندامهای تناسلی ضربه وارد کند . آنها را تحلیل ببخشد . خروج منی در آقایان و عدم ادرار و در نتیجه باقی ماندن بخشی در لوله خروجی آلت باعث عفونت در دراز مدت گردد . تخلیه عروقی بدن و شدت گرمایی بالای آن در صورتی که شستشو را رعایت نکنید می تواند باعث ناراحتی های پوستی گردد . مسئله زود انزالی را برای شما به ارمغان بیاورد.به پروستات شما ضربه بزند . دچار ضعف بدنی گردید . (ضعف بدنی بخاطر کالری سوخته شده) و کالری لازمه به سلولهای ضعیف و حساس از قبیل آنهایی که در چشم وجود دارند نمی رسد و به آنها آسیب برساند . بسادگی دچار دردهای کمر گردید . فاصله بین مهره ها را از ماده لازمه و نرم کننده خالی کنید از طرف دیگر سکس امری روانی و لازم برای شرکت تمام اعضای بدن میباشد: در خود ارضایی بطور مثال بخش لامسه چندان مورد توجه قرار نمی گیرد . در نتیجه نمی تواند به هیچ عنوان جایگزین سکس گردد . 
در حالت معمول که فرد از روی بیکاری یا یک تحریک قابل کنترل و یا هر مورد دیگری ، بی جهت بدن خود را فعال می کند، باعث می گردد که ااقدام به انجام به این عمل را بالا ببرد و در روز به چندین دفعه برساند . در نتیجه آسیبها کاملاٌ تشدید شده و مشخص است .[2]
 

خود ارضایی از دید روانشناسی

اکثر منابع علوم پزشکی و روانپزشکی ، غربی هستند و برخی مطالب انها با عرف و اعتقادات جامعه ما همخوانی ندارد.از انجا که مطالبی که درباره روانشناسی خود ارضایی در وبلاگ ها و کتاب ها بوده با تکیه بر همین منابع بوده و پاسخگوی سوالات جوانان ما نیست تصمیم به ترجمه مطالبی گرفتیم که این خلا را تا حدودی رفع کند.
 

 

اعتیاد به خود ارضایی

 

 

اعتیاد به خود ارضایی یکی از انواع اعتیاد است که خیلی بد تعبیر شده است. خیلی افراد هستند که به طور تعصبی استدلال می کنند که خودارضایی یک اعتیاد نیست بلکه یک عمل کاملا سالم و طبیعی است که شما هر موقع بخواهید ،می توانید ان را انجام می دهید. بعد از ان، افرادی هستند که این کار را انجام می دهند ، معتاد می شوند و نمی توانند خود ارضایی را متوقف کنند و در عوض از دست دادن کنترل زندگیشان ، می فهمند که خودارضایی خوب نیست . نیاز به تکرار خود ارضایی چنان قدرتمند هست که فرد معتاد قدرتی در برابر خود ارضایی ندارد. این میل سحر کننده و قوی پایه و اساس بیشترین اعتیاد های جنسی است.
در حقیقت به نظر می رسد تنها گروهی از جوامع هستند که خود ارضایی را تایید نمی کنند ، یقینا انان در گروه مذهبی ها و یا گروههای ترک اعتیاد هستند. بقیه جامعه مطمئن نیستند که چه چیزی درباره خودارضایی درست است. وقتی شما این مقاله را می خوانید احتمالا در این باره سر درگم شده اید. من امیدوارم پی امد های فیزیکی و روحی خود ارضایی را برای شما روشن کنم ، خصوصا اگر خود ارضایی برای شما اعتیاد شده است. به خاطر بسپارید که اعتیاد به پورنوگرافی (عکس ها ،فیلم ها و داستانهای جنسی) در مراحل فرایند جسمانی به طور شدید به اعتیاد خودارضایی وابسته است.

 
 

عوارض روحی- روانی خود ارضایی

رفتار ما با بدن مان

بدن انسان یکی از پیچیده ترین دستگاه های عالم خلقت است که باید از ان درست استفاده کنیم. حالت شما و میزان شادی و خوشحالی شما مستقیما از رفتار شما با بدنتان ، تاثیر می گیرد. اعتیاد به خود ارضایی ، تاثیر مستقیم بر سلامت روحی دارد این مساله خصوصا در مورد خود ارضایی صدق می کند ، چرا که با بدنتان بد رفتار می کنید. هر کسی که با بدن خود بد رفتار کند به طور غریزی احساس بدی خواهد داشت. بعضی افراد این احساسات را نادیده می گیرند، و وانمود می کنند خوشحال هستند در حالیکه واقعا این طور نیست، چرا که در صلح و ارامش درونی با خود نیستند.
 

خود ارضایی و اعتماد به نفس

وقتی که نتوانیم بر هیچ یک از بخش های زندگیمان کنترلی داشته باشیم ، خوشحال نیستیم. اعتیاد به خود ارضایی باعث می شود که شما کنترلی بر خود نداشته باشید و این بدن و نفس شما است که بر شما کنترل دارد. وقتی بدن شما میل و برانگیختگی جنسی را حس می کند، شما احساس می کنید هیچ حق انتخابی ندارید و هر انچه او بخواهد انجام می دهید. این احساس اسیر شدن ، باعث ضعیف شدن اعتماد به نفس و توانایی شما در کنترل خیلی از جنبه های زندگی خواهد شد. وقتی ما بتوانیم هدف مشخصی را انجام بدهیم، این به ما در توانایی کنترل بر خودمان ، اعتماد به نفس میدهد. وقتی ما خود ارضایی می کنیم ، اعتماد به نفس به طور کلی از بین می رود.
 

بدن انسان و خود ارضایی

خود ارضایی از لحاظ احساسی زیانبار هست. بدن ما برای این افریده شده ، که برای یک هدف خوب به کار گرفته شود و درس مهمی به ما بیاموزد ،طوری که شخصیت ما قوی شود و رشد کند. ما قصد داریم بدنمان و سرنوشتمان را کنترل کنیم. با کنترل و مهار کردن نفس و کالبدمان است که قوی و دلگرم می شویم. بیشتر افراد موفق و دارای اعتماد به نفس در جهان کسانی هستند که یاد گرفته اند ، خوددار باشند.
وقتی ما ازدواج می کنیم، از بدنمان برای خلق یک رابطه عاشقانه همراه با احساسات عمیق با شخص دیگر استفاده می کنیم. این عمل سهیم کردن احساستتان با شخص دیگری هست و پیوند و یکی شدنی را به وجود می اورد که هرگز در خودارضایی تجربه نمی شود. افراد مجرد قبل از ازدواج ، باید بر جسم و نفسشان کنترل داشته باشند وگرنه فعالیت جنسی عادی برایشان رضایت بخش نخواهد بود . خود ارضایی عملی خود خواهانه است که دران هیچ پیوند عاشقانه ای خلق نمی شود.
 

خود ارضایی و روابط

زندگی با انواع رابطه های عاشقانه، کاری ، حرفه ای و دوستانه سرو کار دارد. وقتی شخص خود ارضایی می کند، توانایی برقراری او برای ارتباط اجتماعی پایین می اید. خود ارضایی ما را گوشه گیر و درون گرا می کند. خود ارضایی باعث میشود که ما کمتر بیرون برویم و از شرم ، خودمان را از دیگران جدا کنیم. شاید ما در شلوغی احساس ناخوشایندی داشته باشیم چرا که در روش معاشرت سالم نمی توانیم رفتارمان را کنترل کنیم. این در رابطه های عاشقانه ما تاثیر می گذارد .خود ارضایی، اثر نامطلوبی در بخش فیزیکی رابطه عاشقانه و گرایش به نادیده گرفتن دوستی و نیازهای احساسی ، می گذارد که در زناشویی رضایت بخش نیست، چرا که خود ارضایی یک عمل خود خواهانه است، از انجا که شما با خودتان رابطه جنسی دارید، نیازی به شریک جنسی ندارید
 
 

عوارض فیزیکی خود ارضایی


 

دفعات خود ارضایی و کنترل ان

اکثر حرفه های مربوط به سلامتی و بهداشت ، خود ارضایی را رواج می دهند، در حالی که آن اثرات منفی دارد. استدلال متداول آنان این هست که، شما دریک بازه زمانی ، ان را خیلی زیاد انجام ندهید ، در این صورت کاملا سالم هست. دو مشکل با این ایده هست. اول اینکه ، منظور از تکرار زیاد چیست؟ چند بار در روز یا در هفته؟ مشکل دیگر و در واقع بزرگترین مشکل این است که اگر شما یک بار شروع کردی ، متوقف کردن ان و پایین نگه داشتن تعداد دفعات بسیار دشوار است.
 
دو دلیل برای مشکل پایین نگه داشتن تعداد دفعات خود ارضایی، وجود دارد
1. اول اینکه برای یک شخص معمولا خود ارضایی برای فرار و راحت شدن از استرس های زندگی است. زندگی تقریبا هر روز پر از دغدغه و استرس است و سرانجام شما خودتان را جایی می بینید که به خاطر هر استرس کوچک و ناچیز به هر دلیل خود ارضایی می کنید.
2. دلیل دیگر این است که بدن وجسم ما برای خود ارضایی افریده نشده.هنگامی که خود ارضایی می کنید و هنگامی که رابطه جنسی سالمی دارید فعالیت های شیمیایی متفاوتی رخ می دهد. بسیاری از انچه در طی این عمل ها و بعد از ان رخ می دهد ، از غده هیپوفیز ناشی می شود. دو هورمون اصلی دوپامین (Dopamine) و پرولاکتین (prolactin) اثر متقابل داشته و یکدیگر را تعدیل می کنند.
 

تفاوت فرایند خود ارضایی و رابطه زناشویی سالم

 
دوپامین باعث ایجاد احساس هیجان و برانگیختگی جنسی می شود و پرولاکتین باعث ایجاد احساس رضایت ، راحتی و ارضا شدن می شود. وقتی که شخص بعد از برانگیخته شدن به اوج لذت جنسی می رسد، بدن می داند که برای خنثی کردن دوپامین ، پرولاکتین ازاد کند طوری که ما احساس راحتی و رضایت خواهیم داشت . در زناشویی این عمل، همراه با خیلی از احساسات و هیجان های عشق و محبت است و بنابراین احساس رضایت و خوشایندی چندین برابر است و شما با همسر خود هم از لحاظ احساسی و روانی و هم از لحاظ جسمی و فیزیکی ، ارضا می شوید. در این رابطه تعادل و هماهنگی وجود دارد
در یک رابطه جنسی سالم پرولاکتین ازاد شده در اوج لذت جنسی نسبت به خود ارضایی ، 400% (چهار برابر) بیشتراست. [1]
این به چه معناست؟ به این معنا که احساس رضایت و خوشایندی(relaxation)شخصی که خود ارضایی می کند ،قابل قیاس با رابطه ی زناشویی معمولی نخواهد بود. در واقع شخصی که خود ارضایی می کند هیچ تصوری از انچه از دست می دهد ندارد و درعوض نوع کاذبی از رابطه دارد ، که همراه با خیال پردازی هایی است که همیشه تغییر می کنند و گسترش می یابد تا بلکه شخص کمی حس خوشایند و رضایت داشته باشد، چرا که از لحاظ روانی ارضا نمی شوند. شخصی که خود ارضایی می کند این کار را برای برانگیخته شدن با میزان های ناهماهنگی از دوپامین، ادامه می دهد. بعد از خود ارضایی ، لحظه ای احساس خوشایند و لذت می کند ، اما انگیختگی جنسی سریعا باز می گردد و فرد در واکنش به انگیختگی جنسی و ایجاد حس لذت دوباره، مجبور است، مجددا خود ارضایی کند. بنابراین همراه یک دوره کوتاهتر از راحتی و رضایت، شخص باید چندین بار خود ارضایی می کند ، تا به میزان معادل رضایت و لذتی که انها می توانند در زناشویی سالم داشته باشند برسد، که هیچ وقت با خود ارضایی به چنین سطحی از لذت نخواهند رسید
همانطور که بالا ذکر شد احساسات سرخوشی اعتیاد خود ارضایی، از ترشح مواد شیمیایی در ذهن که طی ارگاسم و اوج لذت جنسی ازاد می گردد، به وجود می اید.همچنانکه ذهن شروع به ایجاد این احساسات می کند، فرد رسیدن به اوج لذت جنسی سریعتر و بیشتر را دنبال می کند. فرد انچنان به احساس خود ارضایی خو می گیرد ، طوری که گاهی فعالیت جنسی عادی برایش رضایت بخش نخواهد بود. اعتیاد با فعالیت کوتاه و شدید و رسیدن سریع به اوج لذت جنسی ، کامل میشود . متاسفانه این برای زوج ها در یک رابطه جنسی خیلی رضایت بخش نیست. . به یاد داشته باشید که عشق حقیقی همراه با خود داری و تعهد هست.
 
 
منابع:
[1] دکتر علی شیخ الاسلامی
[2] سایت پزشکان بدون مرز
 اخلاق جنسی در اسلام و جهان غرب (استاد مرتضی مطهری)
 

http://newlifehabits.com
[1] Brody, S., & Kruger, T. H. C. (2006).: Biological Psychology Vol 71(3) Mar 2006, 312-315

 

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی
اینجا وبلاگی هست که می تونید تجربیات ترک خود ارضایی کسانی که قبلا دچار این عادت بودن رو بخونید و انگیزه پیدا کنید برای ترک خود ارضایی ، یادتون باشه بهترین روش ترک خود ارضایی با قدرت درون شما گره خورده پس به خودتون بیایید و اینبار متفاوت شروع کنید.
❤❤❤
پیشنهاد میکنم مطالب دسته بندی شده را مطالعه کنید خصوصا تجربیات ترک خودارضایی و ترک خودارضایی (مقالات)
دنبال کنندگان ۲ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
Designed By Erfan Powered by Bayan